Σάββατο, 5 Απριλίου 2014

Θερινό σχολείο για καθηγητές της ESA τον Αυγούστου του 2013.

Ένα…διαστημικό σχολείο για…καθηγητές

Του κ.Τάκη Λάζου φυσικού του σχολείου μας.

Η Ευρώπη διαθέτει τη «δική της NASA». Πρόκειται για την Ευρωπαϊκή Διαστημική Εταιρεία (ESA, European Space Agency) που ιδρύθηκε το 1975 υπό τη συνεργασία 20 κρατών. Έχει έδρα το Παρίσι και διαθέτει μεγάλα ερευνητικά κέντρα σε Ολλανδία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία καθώς και κέντρο εκτοξεύσεων στη Γαλλική Γουιάνα. Σκοπός της ESA είναι η εξερεύνηση του διαστήματος, η ανάπτυξη σχετικής τεχνολογίας αλλά και η διάδοση της επιστημονικής γνώσης στο κοινό.
Στα πλαίσια του τελευταίου στόχου, το τμήμα εκπαιδευτικών θεμάτων της  ESA πραγματοποίησε τετραήμερο θερινό σεμινάριο για καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ESA Summer Workshop for Teachers 2013) στο Noordwijk στη κεντρική Ολλανδία από 20 ως και 23 Αυγούστου. Το Noordwijk, όμορφη παραλιακή πόλη της Ολλανδίας, είναι η έδρα του ESTEC, της μεγαλύτερης εγκατάστασης της ESA στην Ευρώπη. Σκοπός του σεμιναρίου είναι η δημιουργία μας δεξαμενής καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης η οποία θα δράσει πολλαπλασιαστικά στη διάδοση της επιστήμης στους μαθητές χρησιμοποιώντας σαν πλαίσιο αναφοράς το διάστημα.
Στην εκδήλωση έλαβαν μέρος 41 καθηγητές με ειδικότητα στη φυσική, τη χημεία και τη βιολογία από 14 ευρωπαϊκά κράτη. Την Ελλάδα εκπροσώπησε μια ομάδα αποτελούμενη από τους Κυριαζόπουλο Νίκο (φυσικός στο 2ο ΓΕΛ Ελευθερίου-Κορδελιού), Λάζο Παναγιώτη (φυσικός στο 26ο ΓΕΛ Αθηνών-Μαράσλειο) και Νείλα Ιωάννα (βιολόγος στο Πειραματικό Λύκειο Ιωαννίνων).




Στη διάρκεια του σεμιναρίου δόθηκε σειρά ομιλιών από διακεκριμένους επιστήμονες της ESA με θέματα όπως:
ð  Η ύπαρξη νερού στη Σελήνη, επιστημονικές μέθοδοι εντοπισμού του και θεωρίες για τη δημιουργία του.
ð  Η παρατήρηση της Γης από το διάστημα μέσω δορυφόρων. Γνωστές και άγνωστες εφαρμογές της καταγραφής δεδομένων από τους δορυφόρους στην καθημερινή ζωή.
ð  Η ρομποτική στη διάστημα.
ð  Rosetta, η πρώτη διαστημική συσκευή που θα προσεδαφιστεί σε έναν κομήτη.

Παράλληλα πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις:
ð  Στο Space Expo όπου παρουσιάζεται η ιστορία της εξερεύνησης του διαστήματος και κυριαρχούν τα αντίγραφα της σεληνακάτου της NASA καθώς και του ευρωπαϊκού τμήματος του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού (ISS)
ð  Στο ESTEC και ειδικότερα στο κέντρο σχεδιασμού των διαστημικών προγραμμάτων.

Το πιο ενδιαφέρον τμήμα, καθότι και το πιο διαδραστικό για τους συμμετέχοντες, ήταν η σειρά των παρουσιάσεων-εργαστηρίων καινοτόμων ιδεών και προγραμμάτων για την εισαγωγή του διαστήματος στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.
Ανάμεσά τους ξεχώρισε το εκπαιδευτικό σενάριο του Θ.Πιερράτου (υπεύθυνος ΕΚΦΕ Ευόσμου) το οποίο συνδύασε εντυπωσιακά και απλά πειράματα με την επίλυση ενός … διαστημικού μυστηρίου.


Εξίσου χρήσιμες ήταν οι παρουσιάσεις για:
ð  τα εκπαιδευτικά τηλεσκόπια Faulkes τα οποία διατίθενται για χρήση μέσω διαδικτύου σε κάθε σχολείο,
ð  την πιθανότητα ύπαρξης ζωής στον Άρη,
ð  τις πιθανές χρήσεις στην τάξη των παρατηρήσεων του Ήλιο από το SOHO,
ð τον δορυφόρο Funcube, έναν μικρό δορυφόρο που έχει κατασκευαστεί με μόνο στόχο την χρήση του από σχολεία σε εκπαιδευτικά προγράμματα,
ð την προσομοίωση καταστροφών από πρόσκρουση κομητών και αστεροειδών στη Γη,
ð την πειραματική διερεύνηση του αν όσα γράφει ο Ιούλιος Βερν για το ταξίδι στη Σελήνη είναι επιστημονικά βάσιμα,
ð την χαρτογράφηση του Γαλαξία μας μέσω της διαστημικής αποστολής Gaia,
ð τη μικροβαρύτητα που επικρατεί στον ISS και ποιες αλλαγές επιφέρει σε φαινόμενα σε σχέση με το πώς εξελίσσονται στην επιφάνεια της Γης.





Η συνολική εντύπωση από αυτές τις 4 μέρες είναι εξαιρετική. Η γνώση και η εμπειρία που αποκομίσανε οι συμμετέχοντες είναι μοναδική και θα αποτελέσουν πολύτιμα εφόδια στη μελλοντική διδασκαλία. Το ίδιο σημαντική, αν όχι περισσότερο, ήταν η επαφή με συναδέλφους από όλη την Ευρώπη, οι συνεργασίες που θα αναπτυχθούν μέσα από αυτή και η ώσμωση ιδεών και πρακτικών.
Εκείνο, όμως, που θα κρίνει την όλη προσπάθεια είναι ο βαθμός στον οποίον οι μαθητές θα γίνουν αποδέκτες αυτής της γνώσης και αυτό είναι κάτι στο οποίο όλοι οι συμμετέχοντες δεσμεύτηκαν. Κάτι τέτοιο είναι πολύ σημαντικό όχι τόσο γιατί ενδεχομένων κάποιοι μαθητές θα αποτελέσουν στο μέλλον την αφρόκρεμα της ESA, όσο για την αναγκαιότητα της επιστημονικής γνώσης στον σύγχρονο πολίτη.
Το θερινό σχολείο θα διοργανωθεί ξανά το καλοκαίρι του 2014 και προτείνεται ανεπιφύλακτα!
Πληροφορίες, ιδέες και υλικό σχετικά με το θερινό σχολείο μπορείτε να βρείτε στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις:







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου